Sponsors seizoen 2018-2019

Hoofdsponsor seizoen 2018-2019

Groeiblog van onze fysio Arjo

ArjoGROEIKLACHTEN IN DE SPORT De groeispurt bij kinderen zal u niet onbekend in de oren klinken. Nieuwe kleding en schoeisel is niet aan te slepen voor uw kind. Binnen een paar weken moet de collectie weer worden vernieuwd. Het kind zal van deze tijd vooral de tantes onthouden, die om de paar weken weer lovend zijn dat hij/zij zo ontzettend is gegroeid. Wat uw kind verder misschien zal bijblijven is de pijn die hij/zij heeft ervaren rond sportieve activiteiten tijdens deze groeispurt.
Maar wat zijn nou de groeiklachten, hoe ontstaan deze en hoe kunnen we ze ontdekken? En misschien wel de belangrijkste vraag: wat kunnen we er aan doen om deze klachten te verminderen?

HET GROEIENDE KIND

Vanaf het derde jaar tot aan de puberteit groeit een kind zo rond de 3 centimeter per jaar. In de puberteit kan dit fors toenemen en groeien meisjes rond de 24 centimeter tijdens hun groeispurt. Jongens groeien gemiddeld iets meer in deze periode, totaal gemiddeld 28 centimeter. De groeispurt bereikt bij meisjes de snelste groei als ze ongeveer twaalf jaar zijn, jongens hebben dit piekmoment gemiddeld zo’n twee jaar later. Tijdens de groeispurt zijn de groeischijven in de botten erg actief, waardoor de botten snel groeien en het kind in korte tijd een stuk langer wordt.

GROEI GERELATEERDE KLACHTEN

Doordat de botten sneller groeien dan het omliggende weefsel kan er grote rek ontstaan bij de omliggende spieren. Ook kunnen de pezen klachten geven bij hun aanhechting aan het bot en kan er een irritatie aan de groeischijf ontstaan. Deze klachten kunnen worden verergerd door sportactiviteiten waarbij veel wordt gesprongen en/of gesprint. Met deze explosieve bewegingen komt er veel extra spanning op de pezen en de groeischijven te staan. Een drietal klachtenbeelden komen vaak voor bij groeiende sporters.

* Osgood-Schlatter syndroom, waarbij de aanhechting van de bovenbeenspier op het onderbeen geïrriteerd raakt. Dit geeft klachten aan de voorzijde van het scheenbeen net onder de knie.

* Sinding-Larsen-Johansson syndroom, waarbij de aanhechting van de bovenbeenspier aan de onderkant van de knieschijf geïrriteerd raakt. Dit geeft klachten aan de voorzijde van de knie net aan de onderrand van de knieschijf.

* Morbus Server: waarbij de aanhechting van de kuitspier op het hielbeen geïrriteerd raakt. Dit geeft klachten aan de achterzijde van de hiel, ter hoogte van de achillespees en kan wat uitstralen naar achterkant van de voetzool.

De groeigerelateerde klachten zijn te herkennen aan de nachtelijke pijn die een kind kan ervaren. Wanneer de (explosieve) activiteiten niet worden verminderd zal er ook overdag pijn worden ervaren. Het kind kan klagen over kramp, pijn of een zwaar gevoel in de benen die op een redelijke specifieke plek aanwezig is. Dit kan gepaard gaan met enige warmte, roodheid en/of zwelling rond het gebied. Vaak zullen de klachten worden verergerd voor, tijdens of na het sporten en een toename van belasting. De klachten komen vaak voor na een zomer of winterstop. Het kind groeit in een periode van rust namelijk sneller, omdat de energie niet in (sport)activiteiten wordt gestoken, maar gebruikt kan worden voor de groei. Ook is het ‘nieuwe lichaam’ niet gewend aan het nieuwe ontstane krachtenspel tijdens explosieve krachten.

WAT TE DOEN BIJ GROEIKLACHTEN

Het is erg van belang om de belasting en de belastbaarheid van het lichaam te gaan monitoren. Met de belasting wordt bedoeld wat er van het lichaam wordt gevraagd aan activiteiten en explosieve krachten. Met belastbaarheid wordt bedoeld wat het lichaam aankan, dit is te monitoren door de pijn en zwelling in de gaten te houden. Ook is het zeer waardevol om de spieren en het weefsel rond de groeiende botten te rekken. Hier vind je de pdf met de rekoefeningen. Het rekken dient meerdere malen per dag te gebeuren (denk aan minimaal 3 keer per dag, hoe vaker hoe beter). Door te koelen met ijs kan er wat lokale verlichting van pijn worden geven (na inspanning). Daarnaast is het van belang om de explosieve krachten (tijdens het sporten) te stoppen. Denk hierbij aan overslaan van het partijspel op de training en niet uitvoeren van sprint- en sprongvormen. De trainingstijd kan dan goed worden ingevuld met coördinatie en stabiliteitstraining om te leren omgaan met het ‘nieuwe lichaam’. Dit zal de motoriek en de prestaties ten goede komen en de klachten helpen te verminderen.

GROEICHECK

Het is mogelijk om met een groeiberekening een inschatting te geven waar het kind zich in zijn of haar fysieke ontwikkeling bevindt. De berekening geeft aan wanneer een kind de maximale groeisnelheid bereikt en in welke ontwikkelingsfase het zich momenteel bevindt. Door een inschatting te maken kan er rekening worden gehouden met de trainingsintensiteit van het kind in het voorkomen of verminderen van klachten.

Als u gebruik wil maken van de groeicheck voor uw kind of als u vragen heeft in het voorkomen van of het herstellen van blessures kunt u mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (graag met vermelding van naam en telefoonnummer). Ook kunt u mij natuurlijk aanspreken op Albatros.

Arjo Bruggeman

Fysiotherapeut c.k.v. Albatros en Fysioooo