Sponsors seizoen 2017-2018

Hoofdsponsor seizoen 2017-2018

Het ijzen

logo de lus

Het toepassen van ijs is in de sportwereld al zo oud als de weg naar Rome. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Hoe werkt het eigenlijk? Deze twee vragen staan centraal in deze editie van De Sportfysiotherapeut Helpt.

 

WAAROM IJZEN?

Deze vraag stellen wij wel eens aan geblesseerde sporters. De antwoorden lopen uiteen van: dan herstel je sneller, ik weet het eigenlijk niet of het zorgt voor pijndemping. Het eerste antwoord is helaas niet waar. Het toepassen van ijs zorgt niet voor een sneller herstel. Wel is het zo dat ijs voor pijndemping zorgt. Tenminste als je het goed toepast. En met goed bedoelen we dan met de juiste intensiteit. Een cold pack 2x inwikkelen in een handdoek en dan 3 minuten op je bovenbeen houden, zet geen zoden aan de dijk.

Belangrijk om te weten is dat niet alle blessures zich lenen voor het toepassen van ijs. Maar daar over later meer. Eerst leggen we uit waarom ijs voor pijndemping kan zorgen. 

HOE WERKT HET?

Het is heel makkelijk.... Door het toepassen van ijs leg je de prikkelgeleiding van zenuwvezels plat. De zenuwvezels worden dusdanig afgekoeld dat zij geen prikkels meer naar de hersenen kunnen sturen. En op het moment dat deze pijnprikkels voor de hersenen wegvallen, of een stuk minder worden, voel je dus ook minder ­ of geen pijn meer! Heel belangrijk is dus de intensiteit (te kort en een beetje koud heeft geen zin) en de aard van de blessure. Oppervlakkige blessures, bv enkelbandletsel, kniebandletsel, oppervlakkige kneuzingen komen het meest in aanmerking om met ijs te behandelen. IJs heeft maar een beperkte diepte werking! Het komt niet heel veel dieper dan door onze huid

MAAR PAS OOK OP MET IJS!

Als je te lang doorgaat met ijs kan je zenuwvezels beschadigen...en dat wil je liever niet! We zullen een paar richtlijnen geven om het gebruik van ijs veilig te laten verlopen:

  • ­ Pas ijs niet langer toe dan 10 minuten,
  • ­ Stop eerder als de huid waarop je ijs hebt toegepast, niet meer wordt gevoeld.
  • ­ En zorg dat de huid niet kan bevriezen. (dus een geen natte doek met daarin een coldpack of ijsklomp stil op de huid laten liggen!)
  • ­ Open wonden behandel je uiteraard niet met ijs.

Het liefst passen wij ijs toe met behulp van een ijsklomp die je beet houdt met een plasticzakje plus handdoek. Vervolgens masseer je de ijsklomp op de pijnlijke plek en je stopt als de ijsmassage niet meer wordt gevoeld door het “slachtoffer”. Weet wel dat deze vorm van (ijs)massage met heel weinig druk gepaard gaat en dat dit eerst kan/ zal zorgen voor meer pijngevoeligheid.

WAT MOET JE WEL EN NIET DOEN NA HET IJZEN?

Stel je gaat op een training licht door je enkel en je kiest ervoor om even te ijzen.... dan is het heel dom als je daarna weer doorgaat met trainen. De uitleg is wellicht overbodig maar toch een korte toelichting: Als je de door het ijzen niets meer voelt kan je daarna met sporten het weefsel verder gaan beschadigen...niet slim dus. Na het ijzen hou je je rustig zeker als het om kneuzingen van spieren en gewrichten gaat!

Heeft u een verzoek of vraag, laat het ons weten: DE SPORTFYSIOTHERAPEUT

Vindt ons op Facebook: Fysiodelus of kijk op de website: www.fysiodelus.nl